Susah vs. Senang?

ada yg senang, sengaja cari susah..
ada yg susah pn sengaja cari susah..

ada pulak yg senang, nak cari kesenangan lg..
ada yg susah pn nak cari kesenangan..

ada dari golongan kaya, nak belajar lagi utk improve..
ada yang miskin, xnak belajar lagi..
ada jgk golongan kaya, xnak belajar da sbb rasa dah senang..
ada yg miskin, nak belajar lg wlpn krg mampu..

aku tumpang simpati..
ngn nasib sorg pompuan nie..
kesian la jgk..
umo sama ngn aku..
budak kedah..

kalo korang taw kisah dia pn,
korang pn akan rasa benda yg sama mgkn...

hidup dia mmg sgt2 susuah..
ayah meninggal masa umo dia 2taun..
keja mak, pagi2 toreh getah..
ada abang, mslh mental..

bdk nie 2nd best STPM result kat skola..
dpt straight A..

then dpt offer dr UiTM Shah Alam..
degree seni halus..
tp ada RM10 ja dlm tangan..

ish3..
meraba jgk nk cr dwet..
dah la kena daftar 26 nie..

yg aku tkejut, dia xpenah p mana..
smpi umo 20 taun..
juz pekan kecik 2 ja..
aku pun terbayang...
cmna dia nak p shah alam nnt..

baju apa pn xda lg..
medical check-up..
dwet lg la..

fmly aku cuba tlg stkt yg mampu...
contact kabel2 yg ada..

akak aku tny kt skola..
wlpn xajar dia lgsg,
tp dia mcm adik akak aku sndiri..

atas usaha..
ada la sket dwet tkumpul..
ada sorg cikgu nie, bg RM800..
sgt baik hati..

harap2 dpt la dia smbung blaja..
bantu fmly dia..
kdg2, sedih gk ngn generasi skrg..
ada yg ada peluang & mampu,
xmaw blaja..
yg nak blaja ni plak,
ada pluang tp xmampu..

tp xpa..
abg aku ada pesan..
hari ni kita tolong orang..
esok lusa Tuhan lak tolong kita..
bantu orang nk jihad ilmu nie,
besar pahala dia..

selagi ilmu dia bertambah n dia guna,
kita dapat manfaat yg beterusan..
sama la ngn guru yg menyampaikan ilmu yg bmanfaat..

insyaallah..
semuanya akan bjalan lancar..
mmg hidup penuh warna-warni..
bersyukurlah apa yg kita ada..

ada yg celik2 mata atas muka bumi nie,
dah senang lenang..
ada yg celik2 mata,
makan pn jarang2..

aku bersyukur ngn hidup aku..
aku xmaw kaya..
tp aku nk hdp senang..
orang kaya, xsemestinya hidup senang..

seeloknya..
jgn la cr mslh yg xbbaloi..
kalo kita xkaco org,
hrp2 org xkaco kita jgk..
semoga aman sentiasa hendaknya..

kepada pembaca,
semoga Tuhan merahmati kehidupan anda..
tidak kira apa pn niat anda pada saya..
AMIN..


0 comments: