Apa Makna Setia Pada Anda?

"awak tipu saya.."

"kenapa awak jumpa orang lain?"

"sejak bila awak pandai tipu saya nie?"

"entah apa kurangnya saya pada awak?"

"saya sayang awak, nie balasan awak?"

"siapa pompuan/lelaki tue?"

"sampai hati awak curang dgn saya.."

"kenapa awak tak SETIA dgn saya?"

__________<@>__________

ayat-ayat camni lazim sekali kita dgr,
bila ada pasangan bergaduh bukan?

S.E.T.I.A.
SETIA..SETIA..SETIA

apa benda tue?too much stress on it..
paham sgt ke apa tue setia?
yg kdg2 kita label org senang2 saja tak setia?

kita sendiri setia kah?
setakat mana anda memahami erti setia?

adakah dengan mempunyai satu kekasih
atau satu isteri itu setia?
adakah tunggu seseorang sampai mati tue dikatakan setia?
adakah dgn mengaku "aku kau punya, bukan dia" itu setia?

terpulang pada interpretasi anda..
i should address individual differences here..
we r born to be different in certain ways of living & thinking..
we r not weird, but we r unique..

hal yg pertama bagi saya, semua itu setia pada manusia..
apa ertinya?

kita hanya tafsirkan setia itu seperti bersama dgn hanya seorang shja..
tiada insan lain berhak bersama anda..
begitulah keadaannya..
bila ada lelaki/wanita lain mendekati pasangan,
anda mula resah, tertuduh yg bukan,
terburu-buru membuat kptsan..
anda katakan ia satu kecurangan..
atau pasangan kita tidak setia barangkali..
ditambah pula hasutan & hasad dengki,
oleh mnusia2 yg tidak punyai kaitan lgsg..
mereka pula yg berlebih-lebihan..
diharapkan tiada yg sebegitu rupa...
dan saya tafsirkan ia hanya kecurangan fizikal..

apa yg penting ialah setia pada cintanya...
apa ertinya?

tak kesah la, siapa ada berteman, berjumpa..
cinta anda masih kekal pada dia..
perasaan anda masih utuh buat si dia..
biarpun zahirnya anda tidak bersama dia,
biarpun tiada di depan mata,
biarpun seseorang bersamanya,
biarpun xterjangkau pancaindera menggapai kehadirannya,
tetapi kekal perasaan sayang & cinta itu bersamanya..
kekal kedudukan dia bertakhta di hati,
itulah setia pada cinta..
setia dalam percintaan..

setia yang sebenarnya pada tafsiran saya,
ialah sifat sesuatu perasaan yang berkekalan
& berterusan pada seseorang..
bukanlah secara zahir semata-mata..

buat apa kalau dia hanya bersama awak,
ke hulu ke hilir,
tapi dia xcintakan awak..
awak pikir dia setia sbb dia ada sebelah awak, bkn org lain..

lazimnya wanita lembut dalam ulitan perasaan..
akan tetapi mudah terpesong dalam mengertikan perasaan mereka..
kelemahan wanita adalah pada perasaanya..
dan pada yang lemah dalam mengawalnya,
pasti mudah hilang arah tuju..

sesungguhnya..
pelbagai tafsiran & pendapat tentang cinta & kesetiaan..
saya hanya berkongsi sebahagian kecil darinya..
pikir-pikirkan lah..
saya mungkin salah, mungkin betul..

~ilham diri saya sendiri~

0 comments: